loading...
دکتر تاج بخش
دکتر داوود تاج بخش بازدید : 84 شنبه 22 خرداد 1400 نظرات (0)

دلايل درد مقعدي عبارتند از:

سرطان مقعد

شکاف مقعدي (پارگي کوچکي در پوشش کانال مقعدي)

خارش مقعدي (خارش داخلي)

رابطه جنسي مقعدي

فيستول آنورکتال (يک کانال غيرطبيعي بين مقعد يا راست روده معمولاً به پوست نزديک مقعد)

از علل درد مقعد يا باسن مي توان به  شقاق مقعد، آبسه مقعد، هموروئيد ترومبوزه، تومورهاي مقعدي و تورم پروستات و نيز گاهي علل روحي مثل اضطراب شديد مي باشد.

روش تشخيص :

شرح حال دقيق و معاينه (مشاهده و معاينه با انگشت) و نهايتا رکتوسيگموئيدسکپي کليدهاي اصلي تشخيص درد مقعد هستند.

1 – هموروئيد ترومبوزه (هموروئيد بيروني يا هموروئيد اورژانس يا هموروئيد لخته اي)

يکي از شايع ترين علل درد ناگهاني مقعد و اطراف مقعد يا باسن مي باشد که بطور ناگهاني و در افراد کاملا سالم بدون هيچ پيش زمينه اي از بيماري هاي مقعد ظاهر مي گردد. و اگر چه در هر سني ديده مي شود ولي بيشترين شيوع آن در سنين بين 18 تا 35 مي باشد. از عوامل مساعد کننده اين بيماري برداشتن اجسام سنگين و يا زور زدن شديد حين دفع مي باشد. اما مطالعات اخير تاثير فاکتورهاي روحي و بخصوص استرس را در بروز آن موثر مي دانند. درمان اين موارد در مواردي که اندازه توده هموروئيد ترومبوزه در حد 0.5 سانتي متر باشد تا 50% با دارو قابل انجام مي باشد اما در موارد بزرگتر از اين يا حتي موارد کوچکتر که درد باسن بيمار شديد مي باشد حتما به روش جراحي سنتي و ترجيحا به کمک ليزر و با بي حسي موضعي و به صورت سرپايي انجام پذير است. بلافاصله بعد از انجام درمان درد مقعد بيمار بهبود يافته و مي تواند به سر کار بازگردد.

2 – آبسه مخرج (آبسه پرآنال – کورک يا دمل)

يکي از علل شايع درد مقعد و اطراف آن آبسه پرآنال يا دور مقعدي مي باشد و معمولا در هر سني اتفاق مي افتد اما در سنين 20 تا 35 بيشتر مي باشد. در شروع علائم به صورت درد مبهم ناحيه مقعد همراه با کوبيدگي بدن و بي اشتهايي و گاهي اين علائم با يک سرماخوردگي معمولي که همين علائم دارد از سوي بيمار به اشتباه تفسير مي شود اما به تدريج که بيماري پيشرفت مي کند درد مقعد سريع تر شده به طوري که حتي با حرکت و يا سرفه کردن درد بيمار تشديد مي گردد و بيمار حتي به علت درد شديد باسن نمي تواند بنشيند و تمايل دارد به طور ايستاده قرار گيرد . تب بيمار در مراحل پيشرفته تر بيماري به 39 درجه سانتي گراد و حتي بالاتر همراه با لرز شديد مي رسد. درمان آن حتما و در هر مرحله اي جراحي و به صورت تخليه آبسه و يا دمل مي باشد و معمولا با ليزر و به صورت سرپايي قابل انجام است. بلافاصله بعد از پايان عمل بيمار احساس راحتي و بهبود کامل نموده و تب بيمار قطع مي گردد .

3 – شقاق مقعد – فيشر

پارگيtearing  و خراشيدگي و ترک abrasion و زخم در مخرج را شقاق يا فيشر گويند. اين پارگي سبب اسپاسم(انقباض) اسفنگتر داخلي مخرج مي شود و اين يکي خود سبب درد و افزايش عمق پارگي بر اثر کاهش خونرساني به مخرج شده و زخم شديد مي شود.

شيوع:

از نوزادي تا پيري ديده مي شود و کلا بي نهايت شايع است.

علل:

معمولا يبوست و اسهال طولاني و زور زدن streining زياد در موقع دفع مدفوع و زايمان و استفاده طولاني از ملين ها عامل آن است.

· گاهي فشار داخل کانال مخرج بعلت افزايش فعاليت (تونيسيته) سيستم اسفنکتريک ( سيستم کنترل دفع مدفوع) بالا مي باشد و در نتيجه خونرساني به پوست ومخاط مخرج مختل مي شود و شقاق ايجاد مي شود.

· اختلالات روحي و رواني نيز سبب افزايش تونوسيته سيستم اسفنکتريک شده و گاهي سبب شقاق مي شود.

· علل ناشناخته :گاهي در هر حال علتي واضح براي شقاق پيدا نمي شود.

علائم:

درد مخرج و خونريزي علائم اصلي آن است.

درد مقعد يا باسن مهمترين عامل تشخيصي شقاق مي باشد اين درد در زمان دفع تشديد مي شود و نيز دوره اي مي باشد يعني دوره هاي پي در پي تسکين و عود دارد و درد در هر دوره شديد و طولاني تر مي شود تا اينکه دائمي شود. منحني زير درد در نظر داشته باشيد. به دليل تشديد درد مقعد در زمان دفع بيمار حتي المقدور از دفع مدفوع امتناع مي کند و لذا يبوست تشديده شده و آن نيز سبب شديد تر شدن زخم شده و چرخه معيوب ايجاد مي شود. اگر از شروع اولين درد 6-3 هفته گذشته باشد آنرا شقاق حاد واگر بيشتر باشد آنرا شقاق مزمن گويند و شقاق مزمن اغلب يک حاشيه برجسته در اطراف خود دارد.

علل

در حالي که فقط يک پزشک مي تواند علل مختلف درد مقعدي شما را تأييد کند ، برخي علائم وجود دارد که مي تواند مقصر يک بيماري خاص باشد. محتمل ترين علل را کاوش کنيد.

شکاف مقعدي

درد همراه با شکاف مقعدي به طور معمول در دهانه مقعد قرار دارد و حاد و تيز است. اين درد هنگام حرکات روده اي احساس مي شود اما ممکن است با گذشت زمان ادامه يابد. 1 همچنين ممکن است دچار خارش مقعدي شده و همچنين خون قرمز روشن را در قسمت خارج مدفوع يا روي دستمال توالت مشاهده کنيد.

بواسير

بواسير وريدي متورم و ملتهب در راست روده يا مقعد است. اگرچه برخي از بواسير هيچ علائمي ايجاد نمي کند ، اما برخي ديگر مي تواند بسيار دردناک باشد. ممکن است دچار خارش شويد و خون قرمز روشن را در مدفوع يا روي دستمال توالت ببينيد.

رکتوم تنسموس

تنسموس اشتياق به دفع مدفوع است حتي در صورت عدم وجود مدفوع ديگر. اين عارضه اغلب با درد ، فشار يا گرفتگي همراه است .2 تنسموس معمولاً در کنار ساير شرايط پزشکي خود را نشان مي دهد.

اسپاسم عضله

درد مقعدي همچنين مي تواند نتيجه اسپاسم عضلاني در ناحيه لگن باشد. اين خود را به عنوان يک درد شديد نشان مي دهد که به سرعت برطرف مي شود.

ساير علل

درد در قسمت خارجي مقعد مي تواند نتيجه عفونت مخمري ، خارش همراه با بواسير يا نتيجه تميز کردن ناصافي پوست خارج مقعد باشد.

شرايط بهداشتي مرتبط

ساير موارد بهداشتي نيز ممکن است دليل درد مقعدي باشد. آنها شامل موارد زير هستند:

آبسه مقعدي

فيستول مقعدي

تومور خوش خيم

يبوست مزمن يا اسهال

پروکتالژي مزمن

بيماري کرون

عدم تأثير مدفوع

عفونت

آسيب / ضربه (به عنوان مثال ، از رابطه جنسي مقعدي ، اشيا foreign خارجي)

سندرم لواتور آني

پروکتالژيا فوگاکس

پروکتيت (التهاب رکتوم)

خارش آنال (خارش مقعدي)

سرطان رکتوم

افتادگي راستروده

سندرم زخم راست روده منفرد

کوليت زخمي

خود مراقبتي

در حالي که مراقبت از مقعد مطمئناً نيازي به تمرکز روزمره نيست ، اما اگر احساس ناراحتي مي کنيد ، اين نکات را براي کاهش و جلوگيري از درد مقعدي امتحان کنيد:

به ياد داشته باشيد که هميشه به آرامي با آب گرم بشوييد. از صابون خودداري کنيد. به آرامي محل را خشک کنيد.

لباس زير را بپوشيد که "نفس مي کشد" ، مانند انتخاب هايي از پارچه پنبه اي يا رطوبت ساز.

از کرمهايي به غير از تجويز شده توسط پزشک در ناحيه مقعد استفاده نکنيد.

در صورت لزوم از داروي مسکن بدون نسخه استفاده کنيد.

اگر درد مقعدي شما ناشي از شکاف مقعدي يا بواسير است ، شروع به استحمام منظم سيتز کنيد. خيساندن مقعد در آب گرم باعث تسکين و درمان علت اصلي آن مي شود.

اگر به رابطه مقعدي مشغول هستيد ، هميشه از کاندوم استفاده کنيد. در غير اين صورت ، هرگز هيچ چيز خارجي را در راست روده خود وارد نکنيد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 231
  • بازدید سال : 1,332
  • بازدید کلی : 3,191