loading...
دکتر تاج بخش
دکتر داوود تاج بخش بازدید : 60 پنجشنبه 08 خرداد 1399 نظرات (0)

تعريف و تاريخچه سينوس مويي | كيست مويي (pilonidal-sinus (cyst))

بيماري شايع ناحيه انتهاي ستون فقرات يا دنبالچه  كه بيماري برگشت مو يا كيست مويي (سينوس) مي باشد از سالها قبل پزشكان و جراحان اين بيماري را مي شناختند. در زمان جنگ جهاني دوم به خصوص در سربازان و افرادي كه از ماشينهاي نظامي كه بسيار خشك بودند و كمك فنر هاي خوبي نداشتند، زياد ديده مي شد و اين تصور به وجود آمده بود كه اين بيماري به خاطر نشستن و ضربه خوردن در اين ماشينها مي باشد و به بيماري رانندگان جيپ معروف شده بود. هر چند كه سالهاي بعد مشخص شد كه اين جيپ ها فقط بروز بيماري را تسريع مي بخشند.


علل بيماري سينوس مويي چيست ؟

علت هاي سينوس مويي يا كيست مويي فاكتورهاي متعددي مي باشند كه مهم ترين آن فاكتور ژنتيك بوده و گاها بيماري در چند فرزند يك خانواده و يا پدر و فرزند مشاهده مي شود .در واقع مهم ترين فاكتور در اين بيماري برگشت مو ژنتيك و ژن معيوبي است كه در واقع موهاي آن ناحيه به جاي آن كه از سمت ريشه به سمت پوست بيايد و بيرون بزند مستقيماً بدون اينكه بيرون بيايد به سمت زير و بافت زير پوست نفوذ كرده و با نفوذ خودشان، ايجاد التهاب نموده و باعث ايجاد حفره در بدن مي شوند كه دور آن را با توده و كيست محدود نموده و كم كم داخل اين توده ترشحات جمع شده و التهاب بر قرار مي شود، گاهي با ترشحات چركي و گاهي با دردهاي بسيار زياد و يا تورم و چرك روي مي دهد و يا گاهي يك سوراخ كوچك در انتهاي دنبالچه بازشده و اين چرك تخليه مي شود.
اولين فاكتور آن در واقع ژنتيك بوده و به نظر مي آيد كه دومين فاكتور آن در افرادي است كه موهاي زيادي دارند كه اين استدلال رد شده است، ما بيماراني داريم كه خانم يا دختر هستند در صورتي كه در آن ناحيه موي زيادي نداشته و يا اگر هم دارند موي كركي مي باشد، همچنين افراد پر مويي هستند كه اصلاً دچار اين بيماري نمي شوند. در نتيجه فاكتور مو نمي تواند تاثير گذار باشد.


علل تشديد كننده سينوس موئي (كيست مويي)

اين روزها نيز همانند گذشته كه گفته شد بيماري سينوس مويي در رانندگان جيپ زياد اتفاق مي افتاد، با نشستن هاي طولاني مدت پشت ميز و محل كار بيشتر مي شود. خيلي سوال مي شود كه آيا اين بيماري قبلاً بوده يا نبوده و حالا چرا انقدر زياد شده؟ قبلاً هم بوده منتهي ميزان نشستن افراد آنقدر زياد نبوده و به ندرت ديده مي شده، دقيقاً ما در دوران آموزشي شايد ماهي 5 يا 6 مورد ازاين موارد را مشاهده مي نموديم زيرا در آن زمان تحرك بيشتر بوده ولي در حال حاضر هفته اي 20 تا 30 مورد مشاهده مي شود وقتي تحركات كمتر شود به طور قطع به يقين آن بافتي كه التهابي هست خيلي زودتر خودش را نشان خواهد داد.
فاكتور ديگر كه وجود دارد فاكتور هورمونال مي باشد كه معمولاً در حوالي دوران نوجواني و جواني اتفاق مي افتد كه باعث مي شود غدد ترشحي آن ناحيه يك مقدار فعال تر شوند، وقتي فعال شوند بزرگ تر و بزرگ تر شده و ممكن است ميكروبي هم وارد بافت غده اي آن ناحيه شود و التهاب و تورم به وجود آورد كه سبب برگشت مو مي شود. بيماران در دو حالت به ما مراجعه مي نمايند، يا به صورت اتفاقي توسط خودشان يا اطرافيانشان سوراخي در ناحيه كمر قسمت بالاي دنبالچه مي بينند و متوجه مي شوند كه گاهي هم نشتي داشته و يا متوجه نمي شوند و به طور ناگهاني با يك تورم بزرگ و بسيار دردناك در آن ناحيه مواجه مي شوند كه در واقع فرمي است كه دريچه بسته شده است و تجمع ترشح حاصل شده و ميكروب نشسته و آبسه كرده است.


درمان و جراحي ليزر كيست مويي

درمان سينوس موئي در هر صورت درمان اين بيماري در هر مرحله، جراحي مي باشد، به هيچ وجه درمان دارويي در سينوس مويي هيچ گونه جايگاهي نداشته مگر به عنوان كار كمكي، كه جراحي انجام شده و يا قبل از اينكه جراحي انجام شود براي آمادگي قبلي بيمار آنتي بيوتيك و بعد از عمل هم آنتي بيوتيك داده مي شود ولي خود آنتي بيوتيك به عنوان درمان قطعي به هيچ وجه كاربرد ندارد. حتماً بايد درمان جراحي صورت بگيرد همان طوري كه از صدها سال پيش عمل جراحي با روش برداشتن توده و دوختن زخم حاصل صورت مي گرفت، اما در كل با توجه به تجربه كلي به دست آمده، اگر بافت بعد از اينكه برداشته شد محل آن بخيه شود به طور قطع به يقين بافت پوست سريع تر از پايين جوش خورده و كيست دوباره عود مي كند. در حال حاضر قطعي ترين راه برداشتن كيست و باز گذاشتن حفره مي باشد كه بيمار روزانه آن قسمت را شسته و به تدريج آن بافت ترميم و پر مي شود.


درمان و جراحي ليزر سينوس مويي (كيست مويي) با داروهاي گياهي

ليزر كيست مويي يكي از موثرترين روش هاي درماني اين بيماري مي باشد، در واقع درمان اين بيماري حتما جراحي بوده و تا زماني كه كيست حاوي مو با حاشيه اي از بافت سالم همراه آن برداشته نشود بيماري خود را بصورت عودهاي مكرر همراه با ترشح چرك و درد به رخ مي كشد و بنابراين درمان داروئي جايگاهي در درمان سينوس مويي ندارد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 225
  • بازدید سال : 1,326
  • بازدید کلی : 3,185