loading...
دکتر تاج بخش
دکتر داوود تاج بخش بازدید : 69 یکشنبه 12 مرداد 1399 نظرات (0)

بواسير خارجي و نام ديگر آن هموروئيد ترومبوزه نيز يكي از بيماري هاي شايع در بين عموم مردم مي باشد. دليل آن كه به آن بواسير خارجي مي گويند اين است كه يك زائده اي از مقعد بيرون مي زند (خارج از ناحيه مقعد.)
ترومبوزه به معناي لخته مي باشد، معمولاً شخص به دليل فعاليت هاي شديد و سنگين و همچنين برداشتن يك جسم سنگين يا يك فشار يا يك استرس روحي دچار اين بيماري مي گردد.

در كتاب هاي درسي جراحي به ندرت از اين موضوع ياد شده ولي در تجربه كاري بسيار شايع مي باشد و وقتي از مريض پرسيده مي شود، مشاهده مي گردد طي يك روز تا يك هفته قبل از شروع اين بيماري ، افراد يك استرس سنگين را پشت سر گذاشته اند.
 
بواسير خارجي در خانم ها و آقايان

شيوع بواسير خارجي بين خانم ها و آقايان تفاوت خيلي عمده اي ندارد، ولي برخي از آمارها نشان مي دهد آقايان مراجعه بيشتري به پزشك دارند. همه افراد سالم جامعه ممكن است به درجاتي از بواسير خارجي مبتلا باشند و در كساني كه يبوست طولاني مدت دارند، شيوع بواسير خارجي بيشتر است. اين يعني اگر يبوست درمان شود، تا حد زيادي علائم بواسير هم بهبود مي يابد.


هشدار : بايد مراقب باشيم خونريزي بواسير را با خونريزي هاي ديگر اشتباه نگيريم. چون بواسير يك اختلال خوش خيم و پاره شدن يك رگ سطحي است ولي خونريزي مي تواند علت هاي ديگري مثل برآمدگي يا پوليپ داخل روده بزرگ، زخم روده بزرگ و يا در موارد نادري، سرطان هاي روده بزرگ داشته باشد.



پيشگيري از بواسيرخارجي

– از زور زدن‌ و نشستن‌ طولاني‌مدت‌ در توالت‌ خودداري‌ كنيد.
– اگر اضافه‌ وزن‌ داريد، وزن‌ خود را كاهش‌ دهيد.
– مقدار فيبر غذايي‌ را در رژيم‌ خود افزايش‌ دهيد.
– روزانه‌ 8 تا 10 ليوان‌ آب‌ بنوشيد.
– به‌طور منظم‌ ورزش‌ كنيد.
– پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، ناحيه‌ مبتلا را به آرامي بشوييد.


درمان با جراحي

هنگامي كه زائده بيشتر از 1 ميلي متر باشد، درد زيادي را خواهد داشت كه خود به خود محو نمي شود. اگر هم محدود شود، زائده اي زگيل مانند باقي مي ماند. معمولا پزشكان در اين مواقع، توصيه به جراحي مي كنند. جراحي بواسير خارجي نيز به دو شكل انجام مي گيرد. جراحي با چاقو و جراحي با ليزر كه معمولا جراحي با ليزر موفق تر است. اين جراحي را مي توان با يك بي حسي موضعي و حتي در مطب انجام داد.
جراحي با ليزر به اين صوت است كه يك بي حسي موضعي به كنار توده تزريق مي شود و سپس با استفاده از ليزر برش مختصري روي محل داده مي شود و لخته كامل خارج مي گردد. سپس پزشك مويرگ و يا رگي را كه پاره شده است را مي سوزاند.
درمان بواسير با ليزر بدون هيچ بخيه اي انجام مي شود. تنها اين جراحي تا چند روز، مقداري نشت خونابه اي شكل دارد كه بعد از چند روز و كم كم خوب مي شود.


مزاياي جراحي بواسير خارجي با ليزر

جراحي با ليزر مزايايي را نسبت به جراحي با چاقو دارد كه ما در اينجا به برخي از آن ها اشاره مي كنيم:
جراحي با ليزر به پانسمان كردن نيازي ندارد. در حالي كه در جراحي سنتي پانسمان كردن امري اجباري بوده و خارج كردنش كار بسيار دردناكي مي باشد.جراحي با ليزر به بيهوشي عمومي و بستري در بيمارستان نيازي نداشته و فرد از روز پس از عمل مي تواند به سر كارش برگردد. چرا كه بيهوشي نگرفته و پس از عمل درد زيادي نيز ندارد.در جراحي با ليزر، احتمال انتقال عفونت هايي مثل هپاتيت c كه در جراحي هاي سنتي محتمل است، وجود ندارد.جراحي با ليزر در هر كدام از مراحل، حتي در مراحل پيشرفته قابل انجام است.اين جراحي حتي در بيماران قلبي، كليوي، ديابتي كه داروهاي مخصوص رقيق كننده ي خون مصرف مي كنند، كاربرد دارد.

دکتر داوود تاج بخش بازدید : 49 دوشنبه 30 تیر 1399 نظرات (0)

فيستول در مقعد چگونه مي باشد؟

فيستول مقعدي معمولاً بدنبال يك آبسه (دمل) اطراف مقعد به وجود مي آيد كه معمولاً آبسه نياز به تخليه اورژانس با ليزر يا جراحي داشته و در 50 درصد موارد به دنبال درمان آبسه فرد دچار فيستول مي گردد. علامت اصلي آن ترشح چركي طولاني مدت از يك سوراخ و گاهي چند سوراخ از اطراف مخرج مي باشد.
بنا به تعريف يك فيستول بايد حداقل 2 دهانه داشته باشد كه بوسيله يك مجراي توخالي به يكديگر متصل مي شوند.
اغلب فيستول هاي مخرج يا مقعدي از غدد مترشح بلغم(muc***) مستقر در كانال مخرج منشا مي گيرند. اين غدد ابتدا عفوني مي شوند و سپس عفونت به آبسه منجر مي شود و زمانيكه آبسه باز يا پاره شود فيستول پديد مي آيد كه ممكن است زير پوستي- زير مخاطي- داخل عضلاني و يا زير عضلاني باشد.و نيز فيستول مي تواند قدامي يا خلفي و يا منفرد يا مركب يا نعل اسبي باشد.


نشانه ها و علائم فيستول مقعدي

اولين نشانه اي كه مي تواند بيانگر فيستول مقعدي باشد وجود شكاف در ناحيه ي مقعد است. با مبتلا شدن به شكاف مقعد در حين حركات روده فرد احساس پريشاني و درد مي كند. و پس از دفع مدفوع ممكن است خون مشاهده شود. به طوري كلي نشانه هايي كه مي توان از آن به ابتلا به اين عارضه پي برد عبارتند از:

 

  • ترشح همراه با چرك از يك يا دو سوراخ در اطراف مقعد
  • وجود برجستگي در اطراف مقعد
  • احساس درد پس از دفع مدفوع
  • سوزش و خارش در اطراف مقعد
  • تغيير رنگ پوست و التهاب اطراف ناحيه مقعد


علائم فيستول مقعدي

شكايت اصلي بيمار معمولا ترشح مداوم يا متناوب از مقعد است. معمولا سابقه آبسه عود كننده كه خودبخود يا با جراحي تخليه شده است وجود دارد گاهي يك برجستگي كه از آن چرك خارج مي شود يا بهبود يافته ديده مي شود. مجراي فيستول مانند طنابي لمس مي شود و مسير آن در مجاورت اسفنكتر و سوراخ اوليه قابل لمس است.
معمولا بيمار از ترشح چرك از ناحيه مقعد شكايت دارد كه بدون درد است ولي گاهي علت مراجعه دمل هاي مكرر در ناحيه مقعد است كه هرچند وقت يكبار بيمار را بعلت درد شديد و تب زمين گير ميكند.
فيستول هايي كه به مدت طولاني عفوني و بدون درمان مانده اند مي توانند سبب عفونت هاي منتشر بشوند. سرطان(كارسينوم) در فيستول هايي مزمن و درمان نشده درموارد زيادي گزارش شده است و درمان موثر فيستول در واقع پيشگيري از اين واقعه است.


عمل و جراحي ليزر جهت درمان فيستول مخرج يا آبسه مقعدي

نكته مهم در درمان فيستول مقعدي آنست كه درمان داروئي به كمك آنتي بيوتيك و غيره هيچ جايگاهي نداشته و تنها درمان موثر انجام جراحي با ليزر فيستول يا بصورت سنتي مي باشد.
درمان جراحي (فيستولوتومي) معمولا تنها درمان موثر است و جهت انجام آن سوراخ خارجي و داخلي(اوليه) باعبور پروب (ميله فلزي نازك و قابل انعطاف و نرم) و با استفاده از آب اكسيژنه و بلدومتيلن رقيق بايد پيدا شوند و مجرا يا مجاري فيستول بايد بطور كامل مشخص شوند و مجرا در تمامي طول آن بازunroffed  شود بطوريكه فيستول به شكل يك زخم باز درآيد و بايد مطمئن شد كه زخم حاصل از عمق به سطح بطور خود به خود ترميم مي شود. و در تمام روش هاي درماني اعم از جراحي معمولي و يا ليزر 5 تا 10 درصد بسته به طول و عمق فيستول احتمال عود وجود دارد.

دکتر داوود تاج بخش بازدید : 55 یکشنبه 15 تیر 1399 نظرات (0)

شيوع فيشر مقعدي

از نوزادي تا پيري ديده مي شود و كلا بي نهايت شايع است.

علل شقاق | فيشر

معمولا يبوست و اسهال طولاني و زور زدن straining زياد در موقع دفع مدفوع و زايمان و استفاده طولاني از ملين ها عامل شقاق است.
· گاهي فشار داخل كانال مخرج بعلت افزايش فعاليت (تونيسيته) سيستم اسفنكتريك (سيستم كنترل دفع مدفوع) بالا مي باشد و در نتيجه خونرساني به پوست ومخاط مخرج مختل مي شود و شقاق ايجاد مي شود.

· اختلالات روحي و رواني نيز سبب افزايش تونوسيته سيستم اسفنكتريك شده و گاهي سبب شقاق مقعدي مي شود.


علل ناشناخته براي شقاق | فيشر

گاهي در هر حال علتي واضح براي شقاق پيدا نمي شود.

علائم شقاق | فيشر

درد مخرج و خونريزي علائم اصلي آن است. درد مهمترين عامل تشخيصي شقاق مقعدي مي باشد اين درد در زمان دفع تشديد مي شود و نيز دوره اي مي باشد يعني دوره هاي پي در پي تسكين و عود دارد و درد در هر دوره شديد و طولاني تر مي شود تا اينكه دائمي شود.
منحني زير درد در نظر داشته باشيد. به دليل تشديد درد در زمان دفع بيمار حتي المقدور از دفع مدفوع امتناع مي كند و لذا يبوست تشديده شده و آن نيز سبب شديد تر شدن زخم شده و چرخه معيوب ايجاد مي شود. اگر از شروع اولين درد 6-3 هفته گذشته باشد آنرا شقاق حاد واگر بيشتر باشد آنرا شقاق مزمن گويند و شقاق مزمن اغلب يك حاشيه برجسته در اطراف خود دارد.
شقاق حاد معمولا با درمان طبي و داروي درمان مي شود ولي شقاق مزمن اغلب نيازمند جراحي ليزري يا استاندارد است.

 بدين ترتيب علت‌هاي اساسي ايجاد بيماري فيشر شامل:

  • اسهال‌هاي طولاني مدت
  • يبوست‌هاي مزمن (بيشتر در بزرگسالان)
  • عادت تميز كردن مقعد به صورت خشن با دستمال‌هاي زبر
  • رابطه‌ي جنسي مقعد
  • عضلات دريچه مقعدي‌ بيش از حد تنگ
  • بارداري
  • سرطان راست روده
  • بيماري‌هاي التهابي روده و بيماري‌هاي مقاربتي
  • ييماري كرون
  • خاراندن مقعد (به صورت يك حركت پاسخي خارش ناشي از انگل روده‌اي مانند كرمك)
  • آسيب مقعد هنگام زايمان سخت

 

اوزون‌درماني

ازون به كولون از راه مقعد يا واژن است معمولاً ازون درماني به روش تزريق مقعدي يا واژني به مدت ۳۰ ثانيه، يك تا سه بار در روز در هفتهٔ اول انجام مي‌شود،

خويدوده

جنسي نيك، در تضاد با بدترين تمام اعمال جنسي قرار مي‌گيرد: كون مرز (تماس مقعدي). نتيحتاً در روايات پهلوي، تماس جنسي اهريمن با خودش،

استحمام نشيمن

هموروئيد) و در دوراني كه فرد به بيماري‌هايي از قبيل فيشر مقعدي، پروستاتيت، هموروئيد، آبسه مقعدي، پرولاپس ركتوم، زخم‌هاي تناسلي و عفونت مهبل دچار است

دکتر داوود تاج بخش بازدید : 33 دوشنبه 26 خرداد 1399 نظرات (0)

تعريف هموروئيد به زبان ساده

به زبان ساده واريس سياهرگهاي (وريدهاي) مخرج را بواسير يا هموروئيد گويند و واريس اتساع و گشاد شدن و پيچ در پيچ شدن سياهرگهاست.
هموروئيدها جزء طبيعي از ساختمان مخرج هستند و به بسته شدن كامل مخرج در زمان استراحت سيستم اسفنكتري كمك مي كنند و درمان بواسير تنها در صورتي ضرورت دارد كه اين بواسيرها مشكل ايجاد كرده باشند.
خون كه محتواي اكسيژن و مواد مغزي است توسط شريانها (سرخرگها) به مخرج رسيده و توسط سياهرگها (وريدها) به قلب باز مي گردد. جهت گردش خون هميشه يكطرفه  مي باشد. اگر به هر دليلي در سر راه بازگشت خون توسط سياهرگها مانعي ايجاد شود به تدريج فشار داخل سياهرگها افزايش يافته و اين مسئله باعث گشادي سياهرگها و پيچ در پيچ شدن آنها (يعني واريس وريدهاي مخرج كه همان هموروئيد است) مي شود.
در مخرج دو شبكه وريدي داخلي و خارجي وجود دارد.


شيوع بيماري هموروئيد

5% افراد بالاي 50 سال دچار بواسير هستند كه خوشبختانه فقط 5% آنها علامتدار مي شود و در زير بيست سالگي بسيار كمتر ديده مي شود.


علل بيماري هموروئيد يا بواسير

شايعترين علت آن يبوست و اسهال طولاني و زور زدن (straining) در موقع دفع مدفوع مي باشد. هر 3 عامل فوق سبب افزايش فشار داخل شكم شده و مانع بازگشت خون وريدي در مخرج مي شوند. هر عامل ديگري نيز كه مانع بازگشت خون وريد بشود مي تواند سبب بروز هموروئيد گردد مانند :

  • چاقي (حجم فراوان چربيهاي داخل شكم سبب افزايش فشار داخل شكم مي شود)
  • سيروز كبد نيز در راه بازگشت خون وريدي مخرج ايجاد مانع كرده و سبب بواسير مي شود.
  • حاملگي (بزرگي رحم سبب افزايش فشار داخل شكم مي شود) و نيز بلند كردن اجسام سنگين سبب بواسير مي شود.
  • گاهي با وجود تمام بررسي ها علت مشخص و واضحي يافت نمي شود در دنيا معمولا افزايش فشار داخلي مخرج سبب بواسير مي شود.
  • ارث نقش قابل توجهي در ايجاد بواسير ندارد اما چون شيوع آن بالا مي باشد مي تواند در افراد متعددي از يك خانواده وجود داشته باشد. خب اين مي تواند از رژيم غذايي يك خانواده كه اغلب مشابه است باشد.

از طريق ايجاد يبوست و بالابردن فشار داخل كانال مخرج سبب بواسير مي شود كه هر چه سريعتر بايستي درمان بواسير را سپري نمود.


درمان و جراحي با ليزر بواسير
علائم هموروئيد | بواسير95-90% مبتلا شدگان به بيماري بواسيرها بدون علامت هستند. تظاهرات شايع و مهم هموروئيد خونريزي بدون درد و بيرون زدگي protrusion مي باشد علائم در بواسير داخلي و خارجي متفاوت است.
شايعترين بواسير داخلي علامت خونريزي قرمز روشن است و معمولا توام با درد نيست. احساس دفع ناكامل مدفوع و عدم تخليه كامل روده و نيز ترشح اطراف مقعد و رطوبت آن و گاهي نيز باعث ايجاد توده ها و تورم مقعد شده كه با زور زدنstraining بيشتر مي شود.

دکتر داوود تاج بخش بازدید : 61 پنجشنبه 08 خرداد 1399 نظرات (0)

تعريف و تاريخچه سينوس مويي | كيست مويي (pilonidal-sinus (cyst))

بيماري شايع ناحيه انتهاي ستون فقرات يا دنبالچه  كه بيماري برگشت مو يا كيست مويي (سينوس) مي باشد از سالها قبل پزشكان و جراحان اين بيماري را مي شناختند. در زمان جنگ جهاني دوم به خصوص در سربازان و افرادي كه از ماشينهاي نظامي كه بسيار خشك بودند و كمك فنر هاي خوبي نداشتند، زياد ديده مي شد و اين تصور به وجود آمده بود كه اين بيماري به خاطر نشستن و ضربه خوردن در اين ماشينها مي باشد و به بيماري رانندگان جيپ معروف شده بود. هر چند كه سالهاي بعد مشخص شد كه اين جيپ ها فقط بروز بيماري را تسريع مي بخشند.


علل بيماري سينوس مويي چيست ؟

علت هاي سينوس مويي يا كيست مويي فاكتورهاي متعددي مي باشند كه مهم ترين آن فاكتور ژنتيك بوده و گاها بيماري در چند فرزند يك خانواده و يا پدر و فرزند مشاهده مي شود .در واقع مهم ترين فاكتور در اين بيماري برگشت مو ژنتيك و ژن معيوبي است كه در واقع موهاي آن ناحيه به جاي آن كه از سمت ريشه به سمت پوست بيايد و بيرون بزند مستقيماً بدون اينكه بيرون بيايد به سمت زير و بافت زير پوست نفوذ كرده و با نفوذ خودشان، ايجاد التهاب نموده و باعث ايجاد حفره در بدن مي شوند كه دور آن را با توده و كيست محدود نموده و كم كم داخل اين توده ترشحات جمع شده و التهاب بر قرار مي شود، گاهي با ترشحات چركي و گاهي با دردهاي بسيار زياد و يا تورم و چرك روي مي دهد و يا گاهي يك سوراخ كوچك در انتهاي دنبالچه بازشده و اين چرك تخليه مي شود.
اولين فاكتور آن در واقع ژنتيك بوده و به نظر مي آيد كه دومين فاكتور آن در افرادي است كه موهاي زيادي دارند كه اين استدلال رد شده است، ما بيماراني داريم كه خانم يا دختر هستند در صورتي كه در آن ناحيه موي زيادي نداشته و يا اگر هم دارند موي كركي مي باشد، همچنين افراد پر مويي هستند كه اصلاً دچار اين بيماري نمي شوند. در نتيجه فاكتور مو نمي تواند تاثير گذار باشد.


علل تشديد كننده سينوس موئي (كيست مويي)

اين روزها نيز همانند گذشته كه گفته شد بيماري سينوس مويي در رانندگان جيپ زياد اتفاق مي افتاد، با نشستن هاي طولاني مدت پشت ميز و محل كار بيشتر مي شود. خيلي سوال مي شود كه آيا اين بيماري قبلاً بوده يا نبوده و حالا چرا انقدر زياد شده؟ قبلاً هم بوده منتهي ميزان نشستن افراد آنقدر زياد نبوده و به ندرت ديده مي شده، دقيقاً ما در دوران آموزشي شايد ماهي 5 يا 6 مورد ازاين موارد را مشاهده مي نموديم زيرا در آن زمان تحرك بيشتر بوده ولي در حال حاضر هفته اي 20 تا 30 مورد مشاهده مي شود وقتي تحركات كمتر شود به طور قطع به يقين آن بافتي كه التهابي هست خيلي زودتر خودش را نشان خواهد داد.
فاكتور ديگر كه وجود دارد فاكتور هورمونال مي باشد كه معمولاً در حوالي دوران نوجواني و جواني اتفاق مي افتد كه باعث مي شود غدد ترشحي آن ناحيه يك مقدار فعال تر شوند، وقتي فعال شوند بزرگ تر و بزرگ تر شده و ممكن است ميكروبي هم وارد بافت غده اي آن ناحيه شود و التهاب و تورم به وجود آورد كه سبب برگشت مو مي شود. بيماران در دو حالت به ما مراجعه مي نمايند، يا به صورت اتفاقي توسط خودشان يا اطرافيانشان سوراخي در ناحيه كمر قسمت بالاي دنبالچه مي بينند و متوجه مي شوند كه گاهي هم نشتي داشته و يا متوجه نمي شوند و به طور ناگهاني با يك تورم بزرگ و بسيار دردناك در آن ناحيه مواجه مي شوند كه در واقع فرمي است كه دريچه بسته شده است و تجمع ترشح حاصل شده و ميكروب نشسته و آبسه كرده است.


درمان و جراحي ليزر كيست مويي

درمان سينوس موئي در هر صورت درمان اين بيماري در هر مرحله، جراحي مي باشد، به هيچ وجه درمان دارويي در سينوس مويي هيچ گونه جايگاهي نداشته مگر به عنوان كار كمكي، كه جراحي انجام شده و يا قبل از اينكه جراحي انجام شود براي آمادگي قبلي بيمار آنتي بيوتيك و بعد از عمل هم آنتي بيوتيك داده مي شود ولي خود آنتي بيوتيك به عنوان درمان قطعي به هيچ وجه كاربرد ندارد. حتماً بايد درمان جراحي صورت بگيرد همان طوري كه از صدها سال پيش عمل جراحي با روش برداشتن توده و دوختن زخم حاصل صورت مي گرفت، اما در كل با توجه به تجربه كلي به دست آمده، اگر بافت بعد از اينكه برداشته شد محل آن بخيه شود به طور قطع به يقين بافت پوست سريع تر از پايين جوش خورده و كيست دوباره عود مي كند. در حال حاضر قطعي ترين راه برداشتن كيست و باز گذاشتن حفره مي باشد كه بيمار روزانه آن قسمت را شسته و به تدريج آن بافت ترميم و پر مي شود.


درمان و جراحي ليزر سينوس مويي (كيست مويي) با داروهاي گياهي

ليزر كيست مويي يكي از موثرترين روش هاي درماني اين بيماري مي باشد، در واقع درمان اين بيماري حتما جراحي بوده و تا زماني كه كيست حاوي مو با حاشيه اي از بافت سالم همراه آن برداشته نشود بيماري خود را بصورت عودهاي مكرر همراه با ترشح چرك و درد به رخ مي كشد و بنابراين درمان داروئي جايگاهي در درمان سينوس مويي ندارد

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 233
  • بازدید سال : 1,334
  • بازدید کلی : 3,193